torsdag 31 december 2015

Stash-o-meter 2015

Imorgon är sista dagen på året. Jag är rätt säker på att jag inte kommer att sticka klart något projekt innan klockan slår 2016, så jag tänkte göra ett kort inlägg med min stash-o-meter för 2015.

Jag fick förresten med ett sista 56:e projekt för detta året. En mössa till sambon i tjockt garn (på stickor 8 mm) blev klar nu i kväll, men av de tre projekt jag har pågående är det nog ingen risk att något av dessa blir klara i år.

Så här presenteras nu, min stash-o-meter för 2015:


Här syns det tydligt, svart på vitt, att fastän jag stickat en hel massa, så har jag shoppat ännu mera, och jag ligger på ett netto på knappt 7000 meter garn plus, vilket faktiskt är ungefär lika mycket som jag gjorde förra året.

Om vi då börjar med inköpen så ser man ju att i oktober och maj köpte jag en hel massa garn och är nog de inköpen som bidrog med så mycket plus. I december höll jag igen, och allt garn som inhandlades i december är faktiskt uppstickat!

Meter ut så ser man ju rätt tydligt att under mars då jag var sjukskriven, och under semestern i juli blev det mest stickat. I juni blev det väldigt lite som blev klart, men det är nog flera projekt som påbörjades i juni men sedan blev klara i juli.


Nu har ju min stash som sagt vuxit med nästan 7000 meter i år igen. Jag försöker att inte ha dåligt samvete över mitt garn, men samtidigt tycker jag att det är viktigt att sticka av det garn man har, och inte bara köpa nytt för att man kan.
Jag kommer inte att ha någon garnfasta eller liknande, men jag har några föresatser när det gäller garn för 2016:

  • Sticka av garn från min stash i första hand.
  • Bara köpa garn till tänkta projekt, inte för att det är fint, eller billigt.
  • Försöka välja mer svenskt och/eller ekologiskt garn.
  • Jag vill sticka mitt första projekt i lin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar