lördag 26 december 2015

Stickåret 2015

Så var snart stickåret 2015 över, även om det är några dagar kvar. Tänkte sammanfatta året lite. Bästa stickning, bästa garn, roligaste projekt och så vidare. Tänkte att det kanske blir lite kul.

Totalt har jag färdigställt 55 projekt under 2015 (än så länge), det är egentligen helt sjukt, det är mer än ett projekt i veckan! Visserligen är det en del små projekt, och att jag var sjukskriven en månad i början av året och att sommaren var kall och gjorde att man kunde sticka mycket gör nog sitt till.

Drygt 21000 meter garn finns i dessa projekt, det är lika mycket garn så att jag skulle ta mig till jobbet, plus 4 km till. Förutom det jag färdigställt har jag några projekt som fortfarande är på nålarna. Jag har också påbörjat några projekt som jag repat upp, där garnet och mönstret inte var en perfect match.

Det jag stickat mest av är sjalar, vantar och sockor. Det är roliga projekt som också blir perfekt att ge bort. Alla behöver ju vantar och varma sockor, så det brukar bli uppskattade presenter.

Bästa stickningen 2015 som det känns nu är nog koftan Agatha som är den enda koftan i vuxenstorlek jag stickat i år. Det är en midjekort kofta med långa ärmar och spets både fram och bak. Jag stickade den i ett tegelstensrött (färgåtergivningen är inge vidare på bilderna) garn från Cascade (Cascade 220 heathers). Den blev klar i perfekt tid till jul, och blev perfekt i storlek!




 Roligaste stickningen 2015 kan nog vara min bortbyting som jag bloggade om för några månader sedan. Det var en riktigt rolig stickning där det var nya mönster hela tiden. Lite många pärlor på slutet, men den var så rolig att sticka att den gick fortare än vad jag trodde.

Bästa garn är kanske Malabrigo rios som jag stickade tröjan Adam till min bror av, och sjalen The lonely tree shawl till broderns sambo av garnet som blev kvar, och av de sista resterna en babymössa i mönstret Garter ear flap hat till svägerskan. Ett riktigt mjukt garn, i en fantastiskt fin grön färg med fina skiftningar. Eftersom det är superwash merinoull är jag lite orolig att den kanske kommer börja noppa, men brodern blev nöjd, och den blev riktigt snygg!



Jag har ju också varit med i Koftan och Eddys sjalklubb under året, vilket innebär att jag fått prova använda jättefina handfärgade garner som känts lite extra lyxiga. Tre sjalar har det blivit, och min favorit är nog sjalen våra. Dels är den i en av mina favoritfärger grönt, dels är det en annorlunda och fin modell som både var rolig att sticka och praktisk att använda. Garnet är också mjukt och innehåller slätspunnen mohair som gör att en får en fin lyster.

Jag tror inte jag har haft något riktigt tråkigt projekt under 2015. Jag har en tendens att inte lägga undan projekt i någon slags UFO-hög en längre tid. Antingen stickar jag det klart, eller så repar jag upp det, men såklart är det en del projekt som man efter ett tag mest längtar efter att de ska bli klara så att man får börja på nästa projekt.

Jag har dock några projekt där jag inte är supernöjd med resultatet. Jag stickade en barntröja till en icke uttänkt mottagare. Mönstret var jätteroligt och det kan jag absolut tänka mig att sticka igen. Tröjan blev också fin, men det blev fel i ett spetsmönster som jag upptäckte först när tröjan var helt klar, så nu ligger den bara i ett skåp. Kommer nog att repa upp den och sticka något annat.
Jag har också gjort några försök på filtade tofflor där några blev bra och andra mindre bra... Men blir det inte bra har man i alla fall lärt sig något.


Så, vad ligger och väntar på att stickas under 2016. Jag har tänkt att jag ska försöka sticka fler större projekt under året. Jag har en kjol som jag har garn till och som jag gärna vill ha i vinter, så det kanske blir en jullovsstickning. Jag har också garn och mönster till koftan Gertrud som jag gärna vill sticka så snart som möjligt. Jag är också sugen på att sticka en cowl, kanske i garnerna från sista  Koftan och Eddy-paketet. I sommar ser jag också fram emot att sticka någon fin tröja i lin, har några mönster som jag spanat på. Har också en del bäbisar på intåg bland släkt och vänner, så några babyplagg eller filtar blir det nog också. Så mycket att göra, bara att sätta igång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar