måndag 31 augusti 2015

Svensk ull

Nu i dagarna har det varit mycket prat om att svensk ull slängs istället för att tillvaratas, se bland annat detta klipp från SVT nyheter. Jag är inte alls insatt i ullens alla användningsområden eller lösningen på problemet, men jag kan hålla med om att det är för himla tråkigt och ett stort resursslöseri.

Vad det gäller garn och stickning önskar jag verkligen att det fanns mer svenskt garn som var lätt att få tag på. Jag ska inte ge mig in på några djupa analyser, men jag ska själv försöka tänka efter mer framöver och försöka att köpa garn av de svenska producenter som trots allt finns.

Jag blir i alla fall lite glad att jag när jag senast var på marknad för några veckor sedan köpte garn från får i Västerbotten, så lokalt man kan komma, färgat av Katarina Roos. Ett jättefint djuprött garn som ska bli en fin sjal till i jul hade jag tänkt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar