tisdag 23 februari 2016

Garnfrossa

Detta är den mängd garn jag införskaffat den senaste veckan, totalt 4250 meter. Jag vet inte hur detta hände, jag skulle ju sticka från min stash i år, och det började ju så bra, men vi kan ta det hela från början.

I januari beställde jag lite garn som skulle bli några babygrejer jag skulle sticka och ge bort. Det var inga jättestora mängder, och allt är faktiskt använt, bortsett från små snuttar av nystan som blivit över. Totalt i januari slutade i alla fall på -2000 meter i min stash efter att jag dragit bort det som kommit in, så jag var riktigt nöjd.

Sen kom februari, och jag började bli sugen på nya projekt, så för drygt en vecka sedan började jag beställa, och det slutade som sagt i ett antal nystan...

Det första jag beställde var två nystan från fantastiska Gro på Moods of colors. Riktigt lyxigt handfärgat garn i färgerna Blåmes och Domherre. Jag som älskar fåglar i allmänhet och blåmesar i synnerhet kunde ju inte hindra mig själv. Har inte bestämt vad de ska bli ännu, så än så länge ligger de bara på min hylla med "fingarn" och låter sig gosas med.


På det följde en beställning på lingarn från Magasin duett. Tanken var att jag skulle beställa några nystan för att kunna sticka den fina sommartröjan Björk av Maria Lärkäng. När det kom till att bestämma färg kunde jag inte riktigt välja mellan den ljusa turkosblåa och den fina korallröda, så min käre sambo övertalade mig att "beställ båda två". Så det fick bli 5 nystan av varje färg. Kommer nog inte att sticka två stycken likadana tröjor, men jag tänker att jag hittar nog någon annan fin sommartröja som passar att sticka i lingarn. För vem vill inte ha hemstickat året runt?

Den tredje beställningen var på islandsgarn, jag älskar att sticka i islandsgarn, och detta ska bli den fina tröjan Veðurfræðingurinn, som jag lade upp för direkt när jag fick garnet igår. Tanken var att jag skulle sticka den i brunt med mönster i tre gröna nyanser, men jag inser nu när jag fått hem garnet (nackdelen med att beställa) att jag nog får tänka om då de bruna och gröna ligger väldigt nära varandra färgmässigt. Förslag och idéer mottages tacksamt.


Slutligen idag då så kom två härvor Gästrike från Järbo som jag har tänkt sticka de fantastiska Majas Mamelucker av. Jag har länge tänkt sticka ett par mamelucker, men inte hittat något bra mönster, men detta är perfekt. Vem gillar att frysa liksom.

Så där har vi garn för flera månades stickning framöver. Vad som kommit ut i februari är inte lika imponerande. Det är bara några små saker jag färdigställt, en halskrage stickad i mohair, ett par vantar till mamma stickade i rauma finullgarn, och en mössa stickad i mohair och ull.
Utöver det kämpar jag på med Hitofude, och tröjan Britannia som jag stickar av garn jag repat upp från en annan tröja. Jag kände också att jag var tvungen att rensa lite i min stash, så jag har skänkt bort en del både hela och halva nystan, totalt ca 1400 m, till mamma som jobbar på dagis. Allt sammanslaget och tack vare att jag stickade så mycket i januari gör att jag "bara" ligger 200 m plus hittills i år, men dags att börja sticka av stashen om den inte ska växa ännu mer på de 10 månaderna som är kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar