måndag 15 februari 2016

Avståndet mellan knappar på en kofta

Olika mönster är olika bra på att ge hjälp när man ska sticka knappkanten. Vissa säger precis hur många maskor man ska plocka upp och exakt hur många maskor man ska sticka när man stickar knapphålen. Andra ger inte alls lika mycket hjälp utan säger bara "sticka knapphål jämnt fördelade". Ibland händer det kanske också att man gör någon ändring på koftan så att den är längre eller kortare, eller man vill ha fler eller färre knappar.

Jag blev less på att alltid behöva testa mig fram och chansa, så jag har tagit fram en väldigt enkel formel för hur man räknar ut hur man ska sticka sina knapphål och jag tänkte dela med mig av den om det är andra som är förvirrade där ute :)

Formeln lyder enligt följande:










där
y = "en sektion" maskor + knapphål. Om exempelvis y=10 så ska det vara ett knapphål på 10 maskor, till exempel 8 maskor + 2 maskor tillsammans + ett omslag = 10 maskor innehållande ett knapphål. En förklaring med exempel kommer längre ner.

M = antalet maskor  man har på sin sticka.

x = antalet maskor till första knappen uppifrån + det första knapphålet

z = antalet maskor från sista knappen till längst ner på koftan

k = antalet knappar

Eftersom alla tal ska vara heltal får man anpassa x och z så att y blir ett heltal.

Vi kör ett litet räkneexempel
Vi har 78 maskor på stickan som motsvarar knappkanten där knapphålen ska stickas, så M=78. Jag vill sätta in 8 st knappar i min knappkant så k=8. Sätter vi in M och k i formeln får vi följande formel:








Vi vill nu ha ett tal i täljaren som är jämnt delbart med 7 och får anpassa x och z till detta.
I detta fall så är 70 delbart med 7 och blir det jag väljer. Då ska jag anpassa x och z så att jag får 70 i täljaren, här väljer jag att både x och z är 4 och får då följande:




Nu har vi alla siffror vi behöver och kan nu sticka vår knappkant!

Här nedan kommer ett skrivet exempel på hur ovanstående beräkning skulle bli i ett mönster. Här antar jag att man börjar sticka högst upp, men det går såklart lika bra att börja längst ner, man får bara ta det från slutet och framåt. Här skriver jag bara att man ska "sticka i mönster", så får man själv anpassa det till vilken typ av knappkant man har, om det är en rätstickad, en 2x2 resår eller annat.

  • Sticka 2 maskor enligt mönster, sticka 2 tillsammans och gör ett omslag för knapphål (x).
  • Sticka 8 maskor enligt mönster, sticka 2 tillsammans och gör ett omslag för knapphål (y). Upprepa detta 6 gånger till, totalt 7 gånger.
  • Sticka 4 maskor enligt mönster (z).
Man bör nu vara i slutet på varvet och ha 8 st knapphål enligt mönstret. 


Hoppas att jag varit nog tydlig, och säg till om ni hittar några konstigheter i mina instruktioner så ska jag rätta till det.

2 kommentarer:

  1. Det där ska jag omsätta nästa gång, tusen tack!
    /lena

    SvaraRadera
  2. Om man är urkass på matte och formler är rena rappakaljan för en, hur gör man då? 😂😂😂
    /Monika

    SvaraRadera